محمود الفتاوی - فتاوی دارالعلوم زاهدان بر اساس فقه حنفی

فهرست کتاب

در رمضان نماز عشاء را تنها خوانده، آیا وتر را با جماعت بخواند یا نه؟

در رمضان نماز عشاء را تنها خوانده، آیا وتر را با جماعت بخواند یا نه؟

در ماه مبارک رمضان اگر شخصى برای نماز عشاء به مسجد دیر آمد و امام نماز فرض را خوانده بود، لذا خودش فرض‌ها را خواند حالا پس از اختتام نماز تراویح آیا در نماز وتر به امام اقتدا نماید یا به تنهایى بخواند؟

الجواب باسم ملهم الصّواب

از عبارت رد المحتار چنین فهمیده مى‌شود که اگر فرض و تراویح را یا تنها فرض را منفردأ خوانده و در جماعت تراویح شرکت نموده، حالا بر این شخص شرکت در جماعت وتر مکروه است.

اما تحقیق علامه حلبى در شرح المنیة الصغیر این است که در هردو صورت جایز است که در جماعت وتر شرکت نماید.

وفی الدر:

«ولو لم يصلها أى التراويح بالامام أو صلاها مع غيره له أن يصلى الوتر معه، بقى لو تركها الكل هل يصلّون الوتر بجماعة؟ فليراجع».

وفی الرد:

«قوله: «ولو لم يصلّها» الخ... رأيت في القهستانى ذكر تصحيح ما ذكره الـمصنف ثم قال لكنه إذا لم يصل الفرض معه لا يتبعه في الوتر اه. فقوله: «ولو لم يصلّها» أى وقد صلى الفرض معه، لكن ينبغى أن يكون قول القهستانى، معه احترازاً عن صلوتها منفرداً، اما لو صلّاها جماعة مع غيره ثم صلّى الوتر معه لاكراهة. تأمل» [رد المحتار: ۱/۵۲۳].

وفی شرح منیة الصغیر:

«فاتته ترويحة أو ترويحتان وقام الامام الى الوتر يوتر مع الامام ثم يقضى ما فاته، واذا لم يصل الفرض مع الامام قيل لا يتبعه فى التراويح ولا فى الوتر وكذا اذا لم يصل معه التراويح لا يتبعه فى الوتر والصحيح انه يجوز أن يتبعه فى ذلك كله» [شرح الـمنیة الصغیر: ص ۲۱۰، وکذا فی احسن الفتاوی: ۳/۴۵۹].

والله أعلم بالصّواب

خدانظر-عفا الله عنه-

دارالافتاء حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان

۲۳/۲/۱۴۱۹ هـ.ق