محمود الفتاوی - فتاوی دارالعلوم زاهدان بر اساس فقه حنفی

فهرست کتاب

طلاق ثـلاثه درحالـی که زن حامله است و حضـانت فرزندان

طلاق ثـلاثه درحالـی که زن حامله است و حضـانت فرزندان

چه می‌فرمایند علـمای دین در مسئله ذیل:

کسی که زنش‌ را سه طلاق‌ در یک دفعه بدهد و زن حامله باشد، مسئله ‌نفقه، سکنی و حضانت فرزندان آن و مبلغ ‌نفقه چه اندازه است؟ قابل یادآوری است‌ که غیر از حمل، فرزند دیگری ندارد.

الجواب باسم ملهم الصواب

برای زن مطلقه تا پایان ایام عدت نفقه و مسکن بـر شوهر لازم است البته این زن چون حامله است عدتش تا پایان مدت حمل می‌باشد.

حضانت نوزاد بعد از تولد اگر پسر باشد تا هفت سالگی و اگر دختـر باشد تا نه سالگی ‌با مادر است و نفقه و مسکن و اجرت شیردادن نوزاد بر پدر در طول مدت لازم است اما مبلغ هزینه بستگی به استطاعت مالی پدر نوزاد دارد که به اندازه استطاعت مالیش باید نفقه را بدهد.

فی الفتاوی الهندیة:

«المعتدة عن الطلاق تستحق النفقة والسكني كان الطلاق رجعياً أو بائناً أو ثلاثاً حاملاً كانت المرأة أو لم تكن كذا في فتاوي قاضيخان» [الهندیة: ۱/۵۵۷. کذا فی الدر المختار مع الرد: ۲/۶۹۱].

وفی الدر المختار:

«وتستحق الحاضنة اجرة الحضانة إذا لم تكن منكوحة ولا معتدة لابيه وهي غير أجرة ارضاعه ونفقتـه كـما في البحر عن السـراجية».

قال ابن عابدین:

«قوله: «وهي غير أجرة إرضاعه ونفقته» قال في «البَحْر»: فعلى هذا يجب على الأب ثلاثة: أجرة الرضاع، وأجرة الحضانة، ونفقة الولد اهـ. ومثله في الشُّر نبلالية» [الدر المختار مع الرد: ۲/۶۹۱].

وفی الدر أیضاً:

«والحاضنة اماً أو غيرها أحق به أي بالغلام حتى يستغني عن النساء وقد بسبع وبه يفتي لأنه الغالب.....والام والجدة لأم أو الأب أحق بها أي بالصغيرة حتى تحيض...... وغير هما أحق بها حتى تشتـهي وقدر بتسع وبه يفتي» [الدر المختار مع الرد: ۲/۶۹۵].

والله أعلم بالصواب

خدانظر -عفا الله عنه-